20 lat Playstation – najlepsze soundtracki z (japońskich) gier na PSX!

15-best-psx-ostsUświadomiłam sobie, że w żaden sposób nie celebrowałam 20-lecia Playstation. Square Enix potrafił wprowadzić wszystkich w osłupienie tym, jak postanowił uczcić tę wyjątkową okazję, więc ja nie mogę być gorsza. Z tej okazji postanowiłam podzielić się z Wami moimi ulubionymi soundtrackami z pierwszego Playstation. Tylko piętnastoma, bo późno wymyśliłam ten wpis. Meh.

15-growlanser

15. Growlanser

Noriyuki Iwadare był powodem, dla którego w ogóle zaczęłam interesować się muzyką z gier. Siłą rzeczy, w końcu wielokrotnie wspominałam, że zaczynałam od Grandii II. A ta, moim zdaniem, nie należy do jego lepszych prac. Te znajdują się generację wcześniej, czego przykładem jest chociażby muzyka z pierwszego Growlansera. Jaka ta muzyka jest melodyjna, jaka radosna, jaka bezpretensjonalna! Założę się, że Career Soft żałowali, że dali odejść Iwadariemu do innych projektów.

Wybrane ścieżki: Time is Now!, Loops of Fields, Immortal Enemy

14-bof4

14. Breath of Fire IV

Nie ukrywam, że muszę się doszkolić w zakresie Breath of Fire. Zarówno w trzecią, jak i czwartą część grałam przelotnie i zdecydowanie muszę to nadrobić. Nie tylko ze względu na to, że to kawał historii, ale chociażby przez muzykę. Czwarta gra wygrywa u mnie głównie dzięki A Warring God. Cóż poradzę, zrobiło na mnie duże wrażenie kiedy pierwszy raz to usłyszałam.

Wybrane ścieżki: Opening Animation, A Warring God, Song of the Plains

13-lol

13. Legend of Legaia

Przysięgam, kiedy przeglądałam pokłady własnych wspomnień związanych z Playstation, Legend of Legaia wywołało u mnie lawinę. Legaia była tym samym dla mojej dawnej koleżanki z Gai czym dla mnie Grandia i zasypywała mnie przeżyciami związanymi z tą grą. Sama oczywiście zagrałam w to cudeńko i o ile gra nie wywołała tak intensywnych uczuć, to muzyka do niej jak najbardziej. Rany julek, miałam konto na Gai Online…

Wybrane ścieżki: World Map Theme, Battle Theme #1, Dance against the Queen

12-p2is

12. Persona 2: Innocent Sin

Jak dobrze wiecie, dla mnie Innocent Sin i Eternal Punishment to całość, dlatego równie dobrze możecie tu sobie podstawić drugą grę. Obie mają równie dobre podkłady muzyczne.

Wybrane ścieżki: Opening, Kasugayama High School, Knights of the Holy Spear

11-suiko2

11. Suikoden II

Fun fact! Wszystkim znajomym, którzy jeszcze chcą mnie słuchać opowiadam, że muzykę do jednej z tych dziwnych, japońskich gier wykonała Warszawska Orkiestra Symfoniczna. Chodzi o Suikodena II oczywiście. Miki Higashino odwaliła zarówno w pierwszej i drugiej grze kawał niesamowitej i niezapomnianej roboty.

Wybrane ścieżki: Opening, Reminiscence, The Chase

10-lom

10. Legend of Mana

Wiecie co jest zbrodnią przeciw ludzkości? To, że Square Enix ma czelność puszczać jedną ścieżkę z Final Fantasy XV na takim zapętleniu, że mam dość tej melodii po paru minutach. A jak Yoko Shimomura już wielokrotnie udowodniła, jej muzyki z zasady nie ma się dość! Posłuchajcie takiej Legend of Many: bardzo filmowy, melodyjny album z różnorodnymi gatunkami muzycznymi. Coś pięknego.

Wybrane ścieżki: Legend of MANA, Ruined Sparkling City, Marginal Beast

09-threadsoffate

9. Threads of Fate

Threads of Fate jako grę lubię średnio, ale muzyka do niej wgniotła mnie w podłogę, kiedy ją po raz pierwszy usłyszałam. Zastanawiałam się, czy muzyka na Playstation może tak brzmieć i czy ktoś mnie nie robi w bambuko. W sumie wciąż nie jestem pewna czy tak nie jest.

Wybrane ścieżki: Passing Through the Forest, Battle, Last Dungeon

08-fftactics

8. Final Fantasy Tactics

Kiedy wstawiłam tę pozycję na listę, na mej twarzy zjawił się znaczący uśmieszek. ‘No i jak ty chcesz znowu pisać o muzyce z FFT? Przyznasz się, że kiedy usłyszałaś orkiestrę wykonującą na żywo >>Trisection<< poryczałaś się jak dzieciak?’ – pomyślałam. A co tam, już niżej od Gai nie zejdę.

Wybrane ścieżki: Trisection, Apoplexy, Thunder God Cid

07-ff7

7. Final Fantasy VII

No przecież wiedzieliście, że to się tu pojawi.

Wybrane ścieżki: Flowers Blooming in the Church, Crazy Motorcycle Chase, Reunion

06-vagrantstory

6. Vagrant Story

Final Fantasy Tactics i muzyka do tej gry może i emocjonalnie wycofuje mnie do czasów nastoletnich, ale nie da się ukryć, że Vagrant Story ma zdecydowanie spójniejszy i technicznie lepszy soundtrack.

Wybrane ścieżki: Minotaur, Undercity, Grotesque Person

05-valkyrieprofile

5. Valkyrie Profile

Wiecie, że Valkyrie Profile to moja ulubiona seria gier, tak? Wiecie też, że prace Motoiego Sakuraby z ery Playstation to jego najlepsze dzieła. No to teraz wymyślcie jak VP przywrócić do życia albo przynajmniej na Playstation Network. Na Wasze Tweety czeka Square E… Och.

Wybrane ścieżki: Confidence in the Domination, Chronic Trembling Category, The True Nature of All

04-grandia

4. Grandia

Miałam dylemat, czy Grandię w ogóle tu wrzucać skoro oryginalnie wyszła na Saturna i ostatecznie postanowiłam ją tu pozostawić. W końcu dla wielu z nas Grandii w ogóle by nie poznało gdyby nie PSX. A że Noriyuki Iwadare komponował fantastycznie wesołe i przygodowe melodie to już wiecie.

Wybrane ścieżki: Theme of Grandia, Farewell to Sue, The Edge of the World

03-parasiteeve

3. Parasite Eve

Powiem tak: muzykę z PE uwielbiam tak mocno, że nie mogę nienawidzić The 3rd Birthday. Sami widzicie – to prawidziwe uczucie.

Wybrane ścieżki: Primal Eyes, Out of PhaseInfluence of Deep -CM Version-

02-ff8

2. Final Fantasy VIII

Tak, tak! Wielokrotnie już o tym mówiłam, soundtrack do Final Fantasy VIII uważam za drugie najlepsze dzieło Nobuo Uematsu zaraz po szóstce.

Wybrane ścieżki: The Landing, Fithos Lusec Wecos Vinosec, Lunatic Pandora

01-chronocross

1. Chrono Cross

Wciąż pozostaję przy wersji, że Yasunori Mitsuda to jakiś haker. Wiecie, zhakował życie, tak jak niektórzy hakują World of Tanks, i skomponował jedne z najbardziej rozpoznawalnych i kochanych melodii nawet wśród ludzi, którzy z grami mają niewiele do czynienia.

Wybrane ścieżki: Scars of Time, Garden of God, Frozen Flame

Trochę się już znamy, więc założę się, że wiele moich typów zgadliście przed przeczytaniem wpisu. Na swoje wytłumaczenie powiem, że przynajmniej jestem konsekwentna! A jakie są Wasze ukochane soundtracki z gier na PSX?

Jedna uwaga do wpisu “20 lat Playstation – najlepsze soundtracki z (japońskich) gier na PSX!

  1. Och, tak, musisz nadrobić Breath of Fire, zwłaszcza IV <3 Wiele osób uważa, że III jest lepsze, ale chociaż końcówka jest bardzo dobra, całość nie przypadła mi aż tak do gustu (swoją drogą, V też polecam, jeżeli nie grałaś, ale to już trochę inny rodzaj gry. Również ciekawy, ale nie należy po nim się spodziewać tego samego, co po wcześniejszych BoFach). Może przemawia przeze mnie sentyment, bo grę przeszłam tylko dwa razy i to dziecięciem będąc, ale jednak była to pierwsza gra, która fabułą zrobiła na mnie tak ogromne wrażenie. Każde pojawienie się Fou-Lu na ekranie było przyjmowane z dzikim wręcz entuzjazmem. Na początku gra rozwija się powolutku, ale pod koniec leci już na łeb, na szyję. No i muzyka, oczywiście muzyka. Prawdę powiedziawszy niewiele innych gier tak urzekło mnie muzyką, która idealnie oddaje charakter poszczególnych miejsc. Nie tyle wydarzeń (oraz związanych z nimi emocji, bo to bardzo pięknie udało się wielu innym soundtrackom), co miejsc. Wystarczy posłuchać takiego Yet The Merchants Will Go, czy wymienionego przez Ciebie Song Of The Plains i od razu rozumie się charakter danego miasta i żyjących w nim ludzi. No i opening, oczywiście opening, który był powodem mojej absolutnej miłości do tej akurat części. No, już dość fangirlowania z mojej strony. Tak, czy inaczej, polecam <3

Komentarze

