Grudzień miesiącem kompozytorów #3 – Hitoshi Sakimoto

O ile poprzedni dwaj kompozytorzy są kojarzeni głównie z pracą solo, to dzisiejszy bohater w mojej głowie funkcjonuje zawsze z kimś. Tym trudniej, ale i ciekawiej było mi pisać głównie o nim. Dzisiaj opowiem Wam o autorze muzyki do moich najulubieńszych gier, który, jak się okazuje, jest świetnym szefem i współpracownikiem!

Hitoshi Sakimoto zaczął pracę w wieku lat 16 i mimo ciężkiej pracy, większy sukces odniósł w 1993 roku w postaci muzyki do Ogre Battle: The March of the Black Queen. Kamieniem milowym w jego historii było stworzenie ścieżki dźwiękowej do niejakiego Final Fantasy Tactics. Ten tytuł dał mu międzynarodową sławę i większe możliwości. Sam jednak określa soundtrack z Vagrant Story jako swój największy wkład w muzykę z gier. Od 2002 roku Sakimoto-san jest szefem Basiscape, które skupia grupę szalenie zdolnych kompozytorów.

Najbardziej charakterystyczne dla Hitoshiego Sakimoto jest tworzenie muzyki w stylu orkiestralnym. Jako że mało kto jest w stanie pozwolić sobie na orkiestrę, używa on rozmaitej maści syntezatorów. Sakimoto-san jako swoje główne inspiracje wymienia techno, progresywny rock oraz jazz. Jest to o tyle zabawne, że najbardziej kojarzony jest z marszowymi czy orkiestralnymi utworami.

Kompozytor od wielu lat przyjaźni się z Masaharu Iwatą, z którym wspólnymi siłami stworzył najbardziej znane albumy, m.in. muzykę do serii Ogre Battle i Tactics Ogre, Final Fantasy Tactics, na grach Vanillaware nie kończąc. Panowie ciągle współpracują w ramach Basiscape, jednak w obecnych czasach pracę przekazują głównie swoim młodszym podwładnym. Warto jednak pamiętać, że najsławniejsze albumy Hitoshiego Sakimoto są efektem współpracy z Masaharu Iwatą właśnie.

Dzięki możliwości pracy przy bestii, jaką niewątpliwie było Final Fantasy XII, Basiscape stało się największym niezależnym studiem tworzącym muzykę do gier i z czasem rozwinęło skrzydła. Ich najbardziej znane prace to muzyka do gier Vanillaware, ale z wyjątkowym przyjęciem spotkała się także muzyka do Opoony (Wii, 2010).

Mimo że Sakimoto-san musi wykonywać mnóstwo administracyjnej pracy, a także coraz chętniej zgłasza się do komponowania rzeczy niezwiązanych z grami, to zawsze można na niego liczyć jeśli na horyzoncie zamajaczy nowa gra Yasumiego Matsuno. To miła stała i mam nadzieję, że pomimo wielu wstrząsów na rynku gier, ta współpraca zawsze będzie możliwa.

Korzystając z okazji chciałabym Wam życzyć ciepłych i radosnych świąt! Do przeczytania tuż przed końcem roku, kiedy to przedstawię Wam czwartego bohatera kompozytorskiej serii.

Reklamy

6 uwag do wpisu “Grudzień miesiącem kompozytorów #3 – Hitoshi Sakimoto

  1. Za OST do Final Fantasy XII ma moją dozgonną fanowską miłość – muzycznie wciągnęła mnie bardziej niż wszystkie kompozycje Nobuo Uematsu razem wzięte :)

      1. Podobnie jak hejtowali Final Fantasy XII za to, że nie zrobił go Squaresoft ;) (i w ogóle jeszcze zanim gra pojawiła się na sklepowych półkach). Ale ogólnie ja się wcale nie wstydzę ze swoim uwielbieniem do wszystkiego, co XII, bo nie mam FF-owych klapek na oczach. Gotta embrace the change ;)

        1. FFXII jako oddzielny tytuł było bardzo dobre, wręcz znakomite, przy żadnym innym Finalu nie spędziłem tyle czasu i chyba tylko FFIX wymasterowałem w równym stopniu (tzn zrobiłem rzeczywiście wszystko lub prawie wszystko). Niestety gra odbiegała mocno od poprzednich części, wprowadzono sporo zmian i wielu fanom niespecjalnie się to spodobało. Czego by jednak nie mówić – jedna z najlepszych gier z PS2. A dla mnie potwornie zmarnowany potencjał – przy dopracowaniu niektórych elementów miałbym swojego jRPG wszechczasów :)

Komentarze

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s